Social Media

Co to jest social media marketing i jakie oferuje możliwości?

23 PAŹDZIERNIKA 2019
AUTOR: KLAUDIA WITEK I KAROLINA SOBOTKO

Nie bez powodu mówi się, że jeżeli nie ma Cię w social mediach, to nie istniejesz. Do niedawna dotyczyło to jedynie osób prywatnych. Jednak obecnie do tej teorii można odnieść również przedsiębiorców. Jeżeli firma nie ma swoich profili na portalach społecznościowych, to wiele osób, dla których społecznościówki są cennym źródłem informacji, nigdy się o niej nie dowie. Czym jest marketing w mediach społecznościowych i dlaczego warto takie działania podejmować w celu promocji firmy? Oto najważniejsze informacje w tym zakresie. #wiemyjak

Social media marketing definicja, czyli zacznijmy od podstaw

Social media marketing – to grupa działań marketingowych, które mają na celu generowanie ruchu na stronie przy wykorzystaniu mediów społecznościowych, czyli popularnych serwisów takich jak chociażby FacebookTwitterLinkedinYouTube czy Instagram.

Dzięki aktywnemu prowadzeniu profilii społecznościowych firmy łatwiej jest znaleźć nowych klientów i dotrzeć do nich z reklamą. Social media posłużą do przekierowywania użytkowników na stronę firmową, podstrony produktowe czy bloga. Jest to także idealne miejsce do komunikowania się ze stałą grupą odbiorców i budowania więzi między marką a klientem. Marketing w mediach społecznościowych pomaga więc w tworzeniu długofalowej strategii marketingowej.

Czym są social media w marketingu?

Ogólnie za social media uznaje się strony internetowe oraz aplikacje na urządzenia mobilne, które pozwalają na tworzenie oraz wymianę treści pomiędzy poszczególnymi użytkownikami danego portalu czy aplikacji. Interakcja, która zachodzi pomiędzy użytkownikami jest z reguły niczym nieograniczona i odbywa się w czasie rzeczywistym. W większości serwisów tego typu, aby utworzyć konto prywatne należy mieć ukończone 13 lat (w praktyce różnie to bywa, bo można znaleźć konta młodszych osób). Jednak większość osób jest pełnoletnia i ten fakt wykorzystują firmy – w końcu to potencjalni klienci. Dotarcie do nich zabiera kilka chwil i może odnieść wręcz spektakularne efekty

Media społecznościowe w marketingu. Jakie są najczęściej wykorzystywane w Polsce?

W Polsce social media marketing opiera się głównie na działaniach na Facebooku (zarówno jeżeli chodzi o zakładanie firmowych fanpage’y, jak i płatne działania reklamowe). Jednak dzięki raportowi Digital Poland 2019, możemy zauważyć, że YouTube przewyższył, bezkonkurencyjny do tej pory portal, liczbą użytkowników oraz aktywnością. Polacy coraz więcej uwagi poświęcają także Instagramowi, który uplasował się ostatecznie na trzecim miejscu. Tuż poza podium możemy znaleźć Twittera oraz Snapchata. Zyskują one na popularności przede wszystkim dzięki prywatnym użytkownikom. Natomiast serwisy biznesowe, w których publikowane są profile pracowników czy oferty pracy, całkowicie zdominował LinkedIn, tym samym wykluczając portal GoldenLine.

Źródło: Opracowane na podstawie raportu Digital Poland 2019

Na czym polega marketing w mediach społecznościowych?

Social media marketing w dużej mierze opiera się na dobrze przygotowanej strategii marketingu wirusowego. Dobrze przygotowany post tego typu potrafi wygenerować naprawdę duży ruch. Jednak trzeba mieć świadomość, że bardzo duże znaczenie ma też zaangażowanie osób prowadzących profil. Interakcje z użytkownikami portalu śledzącymi profil to podstawa. Należy odpowiadać na pytania i komentarze, aby pokazać, że zależy nam na odbiorcach.

Bardzo ważną kwestią jest też odpowiedni wybór portalu społecznościowego. Najlepiej zdecydować się na taki, na którym będzie najwięcej osób zainteresowanych produktem lub usługą. Pomóc w tym może określenie grupy docelowej. Wiek, miejsce zamieszkania, płeć czy zainteresowania to tylko kilka czynników, które charakteryzują potencjalnego odbiorcę. Warto poświęcić tej kwestii więcej uwagi lub nawet zainwestować w badania, by uniknąć ryzyka nietrafionej kampanii.

Kolejną kwestią do rozważenia jest to, czy korzystać jedynie z darmowych opcji udostępnianych przez media społecznościowe, czy też korzystać z płatnych reklam, a jeśli tak to w jakim zakresie (np. promocja konkretnego postu czy całego profilu).

Płatny social marketing – czy warto?

Odpowiedź jest prosta. To zależy 🙂 Zależy od kilku czynników, m.in.:

  • ile budżetu jesteś w stanie przeznaczyć na kampanię social media;
  • jakich efektów oczekujesz – np: czy ma być to zwiększenie ruchu na stronie głównej czy rozpoznawalności profilu;
  • jaka jest aktualna świadomość działalności Twojej firmy;
  • na jakim etapie rozwoju znajduje się Twoja firma.

Na plus płatnego marketingu w mediach społecznościowych przemawia szczególnie fakt, że na podstawie działań mamy możliwość przeprowadzania pomiaru ROI (ang.return on investment) czyli wskaźnika zwrotu z inwestycji. Mediom społecznościowym zależy, żebyście zapłacili za wersje premium, czego efektem jest oddanie w wasze ręce szeregu narzędzi, które pomogą monitorować zachowania użytkowników i zmierzyć efektywność działań. Nie ma nic gorszego niż ulokowanie dużego budżetu w kampanię czy stworzeniu profilu, który się nie zwróci. Dlatego dużo firm decyduje się na zaplanowanie strategii, która będzie zawierać przemyślane działania organiczne z wykorzystaniem opcji płatnych.

Social media marketing to jedna z możliwości promocji firmy w internecie. Jeśli chcesz, abyśmy dobrali najskuteczniejsze metody dla Twojej firmy to zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą>>

Jakie zalety i wady ma social media marketing?

Jako największe zalety marketingu w mediach społecznościowych wymienia się przede wszystkim:

  • bezpośredni kontakt z klientem;
  • duży zasięg informacji;
  • pozyskiwanie nowych klientów;
  • duża grupa potencjalnych odbiorców;
  • szybkość rozprzestrzeniania się informacji;
  • możliwość budowania relacji z klientem.

Do wad social media marketingu zaliczyć można:

  • możliwość powstania sytuacji kryzysowej;
  • duży szum informacyjny;
  • brak kontroli nad przekazywanymi informacjami;
  • działania social media w marketingu zajmują dużo czasu.

Co ciekawe, większość osób, które są pytane o wady social mediów nie potrafią ich wskazać. A nie widząc żadnego zagrożenia, łatwo popełnić błędy.

Czym jest marketing w mediach społecznościowych?

Media społecznościowe to sposób na komunikowanie się z innymi ludźmi przez Internet. Nazwa nawiązuje do społecznego angażowania się użytkowników – w rozmowy, komentarze, transmisje na żywo (wideo live) i inne interakcje. Zasięg social media szybko rośnie m.in. dzięki temu, że tworzenie i publikowanie treści stało się bardzo proste. Stwarza to wiele okazji dla firm, w tym na poznawanie klientów i możliwość dotarcia do nich z reklamą. Jednak największą wartością jest możliwość tworzenia długotrwałych relacji z klientami. Tym właśnie zajmuje się marketing społecznościowy (ang. social media marketing).

Najpopularniejsze narzędzia z zakresu ePR (inaczej PR w Internecie), które stosujemy:

Potrzebujesz profesjonalnej obsługi w social media?Napisz do nas

Aktywność użytkowników social media w Polsce

W ciągu ostatnich kilku lat nastąpiła ekspansja takich serwisów jak Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, YouTube, Pinterest. Era mediów społecznościowych dopiero się zaczyna, a ich zastosowanie w biznesie będzie rosło. Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą firmę, czy kierujesz globalną korporacją, statystyki jasno wskazują, że klienci są online – w mediach społecznościowych nawiązują interakcje zarówno z innymi klientami, jak i markami, poszukując informacji, rekomendacji, rozrywki. Już ponad 15 milionów (40%) Polaków aktywnie odwiedza portale społecznościowe. Polacy korzystają z Internetu średnio przez 5,4 godziny dziennie, z czego prawie 2 godziny przeznaczają na aktywność w social media (dla porównania czas przed telewizorem to 2,3 godziny).

aktywność w social media

Dlaczego firmy potrzebują mediów społecznościowych?

Portale społecznościowe coraz prężniej rozwijają usługi dla biznesu, które dynamizują działalność firm na wiele sposobów. Warto przekazać biznesowe konta w ręce ekspertów, aby w pełni wykorzystać potencjał social media.

lupa   INFORMACJE O KLIENTACH
Za pośrednictwem mediów społecznościowych można bardzo szybko (często w czasie rzeczywistym) udostępniać informacje. Serwisy społecznościowe generują więc ogromną ilość danych o klientach – kim są, co lubią, jak postrzegają Twoją markę. Aktywnie słuchając, możesz zbierać dane o klientach i używać ich do podejmowania mądrych decyzji biznesowych.

czlowiek   KREOWANIE WIZERUNKU
Popularne platformy, choć skupiają wokół siebie różne społeczności i mają odmienne funkcje, dają szansę na kształtowanie spójnego obrazu marki. Konsumenci wyrabiają sobie opinie na temat firmy często w oparciu o narrację prowadzoną w social media oraz sposób interakcji z odbiorcami. Przedsiębiorstwa mogą w tym celu publikować interesujące treści, prowadzić aktywną komunikację i dzielić się ważnymi wydarzeniami z życia firmy.

like   REKLAMA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
Reklama online to naturalny wybór dla nowoczesnych firm. Reklama w social media pomaga odnaleźć nowych klientów, przy wykorzystaniu informacji o ich zainteresowaniach udostępnionych przez nich samych. W odróżnieniu od reklamy w wyszukiwarce, kierowanej do osób szukających określonego produktu, reklama w serwisach społecznościowych aktywnie trafia do odpowiednich użytkowników, zanim jeszcze rozpoczną wyszukiwanie. W ten sposób możemy efektywnie zwiększać ruch w naszym serwisie i generować sprzedaż.

rakieta   POPRAWA WYNIKÓW W WYSZUKIWARKACH
Choć zdania specjalistów SEO są w tej sprawie podzielone, uważamy, że dobrze zarządzane profile w mediach społecznościowych mają także wpływ na pozycjonowanie i poprawę wyników witryn w wyszukiwarkach.

tresci   DWUKIERUNKOWA KOMUNIKACJA
Poznanie opinii klientów na temat działań firmy jeszcze nigdy nie było tak proste. Media społecznościowe to narzędzie, które znacząco ułatwia proces dostarczania treści i otrzymywania informacji zwrotnych. Jeśli konsumenci zechcą podzielić się uwagami dotyczącymi używanych produktów albo pochwalić dostępny asortyment, mogą to zrobić w każdym momencie. Wystarczy, że napiszą komentarz lub wystawią recenzję.

relacje   RELACJE
Portale społecznościowe nastawione są na budowanie wzajemnych relacji. Dzięki nim zniknęły bariery komunikacji między markami a konsumentami. Budowanie relacji to jedno z najważniejszych zadań obecności w tych mediach. Jeśli oferujesz dobry produkt i świetną obsługę klienta, to, dodając do tego odpowiedni kontakt, zbudujesz trwałe związki ze swoimi klientami. Dzięki temu zyskasz ich lojalność, a nawet stworzysz grupę rzeczników Twojej marki.

celowanie REKRUTACJA W SM
Wiele firm używa mediów społecznościowych do pozyskiwania pracowników. Pozwalają one na sprawdzanie kandydatów, którzy złożyli aplikacje, a także na poszukiwanie kandydatów, którzy spełniają wymogi, w tym kandydatów pasywnych, którzy obecnie nie szukają pracy. Poza tym, podobnie jak w przypadku klientów, jest to znakomite miejsce do budowania wizerunku firmy (employer branding).Twoja firma również potrzebuje mediów społecznościowych!Zapytaj o ofertę

Audyt social media

Audyt działań w mediach społecznościowych pozwala spojrzeć na dotychczasowy marketing w social media od innej strony i ulepszyć go. Agencje zarządzające kontami w mediach społecznościowych analizują dotychczasową obecność firmy w tych mediach, sprawdzają, które z przeprowadzonych działań z kategorii social marketing były najskuteczniejsze, a które można ulepszyć. Przyglądają się także konkurencji, opracowując strategię obecności w mediach społecznościowych.

Monitoring mediów społecznościowych

Monitoring social media umożliwia szybką reakcję na wypowiedzi internautów na temat firmy oraz wykrycie potencjalnych sytuacji kryzysowych. Dostępne narzędzia social media takie jak Brand24, SentiOne czy NewsPoint pozwalają zebrać wszystkie treści pojawiające się w kontekście marki, produktu albo usługi i umożliwiają aktualizację wyników w ciągu kilku minut. Pozwala to na szybką reakcję, która jest bardzo istotna w mediach społecznościowych. Niektóre z nich analizują poziom emocji, związanych z poszczególnymi wypowiedziami. Artefakt jako profesjonalna agencja social media (Wrocław) korzysta z takich narzędzi, zapewniając ochronę wizerunku klientów.

Mierzenie social media

Wielką zaletą marketingu internetowego jest to, że można zmierzyć prawie wszystko. Warto jednak pamiętać, że pomiar ma sens tylko wtedy, gdy wiesz, co i dlaczego mierzysz. Zbieranie danych, z których nie można wyciągnąć istotnych wniosków, to marnowanie czasu. Najczęściej interesuje nas zwrot z inwestycji (ROI), a wielu marketerów skupia się na pomiarze ruchu i konwersji. Często jednak jest to bardziej złożone. ROI mogą generować np. oszczędności w obsłudze klienta w SM zamiast przez telefon.

DANE ILOŚCIOWE

Liczba fanów – jeden z najczęściej mierzonych przez firmy i agencje social media wskaźników. Nie należy przykładać do niej zbyt dużej wagi. Jeśli nie przekłada się na inne wskaźniki, pozostaje tylko liczbą.

Zaangażowanie – bardzo ważne w pomiarze efektów działań. Zaangażowanie może oznaczać różne rzeczy w różnych kanałach.
W przypadku bloga będzie to liczba komentarzy. Na Twitterze może to być liczba wzmianek, udostępnień, polubień i odpowiedzi. Zaangażowanie informuje, czy tworzona przez Ciebie zawartość budzi zainteresowanie odbiorców.

Czas – warto zwracać uwagę na harmonogram aktywności Twojej społeczności, aby właśnie wtedy prowadzić działania. Wiele kont jest zarządzanych tylko w godzinach pracy.

Współczynnik klikalności (CTR) – znany wszystkim marketerom wskaźnik, może być cenny także w social media, zwłaszcza, jeśli jednym z celów jest kierowanie ruchu do strony www.

DANE JAKOŚCIOWE

Wpływ – temat nieco kontrowersyjny, bo nie ma uniwersalnego standardu pomiaru wpływu. Osoby, które docierają do Twojej grupy docelowej (influencerów) możesz identyfikować na Twitterze i w Google lub za pomocą narzędzi, takich jak Brand24.

Sentyment – analiza zabarwienia emocjonalnego rozmów na określony temat pozwala stwierdzić czy ludzie lubią, nie znoszą lub też są obojętni wobec marki. Wiele narzędzi pozwala na automatyczny pomiar nastrojów. Czytając raporty. warto poznać sposób w jaki one działają i pamiętać o marginesie błędu.

Tematyka rozmów – przy użyciu odpowiednich narzędzi możemy sprawdzić, o czym ludzie mówią. Warto zapoznać się z tematami rozmów o Tobie, Twojej konkurencji i Twojej branży. Możesz wtedy zidentyfikować, kogo klienci uważają za Twoją konkurencję, jakie uwagi mają na temat Twoich produktów itp. To prawdopodobnie najważniejszy punkt pomiaru jakościowego.

Popularne portale społecznościowe

W Polsce działania z zakresu social media marketingu skupiają się głównie wokół Facebooka. Nie warto jednak zamykać się wyłącznie na jeden kanał komunikacji. Potencjalni klienci są aktywni na innych portalach. Choć najwięcej Polaków korzysta z Facebooka i Instagrama, najbardziej dynamiczny wzrost można zaobserwować w YouTube. Dużą popularnością na świecie cieszą się: Twitter, Pinterest, Snapchat, Google+, a także LinkedIn. Poszczególne platformy społecznościowe różnią się m.in. bazą użytkowników oraz specyfiką języka, dlatego wymagają odmiennego podejścia. Warto postawić na te portale, które pasują do profilu działalności firmy oraz odpowiadają określonej grupie docelowej.

Facebook marketing

Z Facebooka korzysta ponad 2 mld użytkowników na całym świecie. W Polsce w 2017 roku konto w serwisie posiadało 17 mln osób. Facebook to „must have”, jeśli prowadzimy kampanie social media. Oferuje bardzo duże możliwości dotarcia do różnorodnych odbiorców. Pozwala precyzyjnie określić grupę docelową dla publikowanych treści (np. na podstawie miejsca zamieszkania lub preferencji zakupowych). Panuje tu nieformalny klimat, a fani cenią sobie otwartość i bezpośredni dialog z marką, dlatego wykorzystanie tego kanału wymaga dynamicznych działań. To na tej platformie najwięcej osób dzieli się też doświadczeniami z usługami lub produktami, dlatego marki nie mogą zaniedbać komunikacji z użytkownikami.

Grupy
Są tworzone przez użytkowników wokół dowolnego tematu lub zdarzenia, np. spraw zawodowych czy zainteresowań.

Profile firmowe
Są podstawową funkcją oferowaną przez Facebooka firmom. Serwis uzupełnia regularnie ich możliwości, zwiększając opcje analityki, raportowania czy emisji reklam.

Wydarzenia
pozwalają użytkownikom organizować się wokół określonych momentów. Mogą być zorganizowane jako publiczne lub prywatne. Można je eksportować do innych kalendarzy.

Messenger
Aplikacja do prowadzenia rozmów (chat), głównie ze znajomymi z Facebooka.Potrzebujesz skutecznej kampanii na Facebooku?Napisz do nas

Twitter – dla użytkowników gotowych do działania

Na Twitterze królują newsy – sprawdza się jako przestrzeń do dyskusji na temat aktualnych wydarzeń oraz najnowszych trendów. Aktywność musi więc być zróżnicowana i angażująca (m.in. cytowanie, odpowiadanie, przesyłanie informacji, wzywanie do działania). Komunikaty mogą mieć maksymalnie 140 znaków. W 2017 roku z Twittera korzystało ok. 320 mln osób, w tym ok. 4 mln z Polski. Portal sprawdza się przy budowaniu opinii o marce dzięki ciągłej komunikacji.

Google+ to kompleksowe rozwiązanie dla firm

Konto w Google+ stanowi skuteczną formę promocji firmy w social media, ponieważ portal posiada nieco inne funkcje niż pozostałe serwisy społecznościowe. Konto można zintegrować z wizytówką Google Moja Firma, a to daje szansę na dotarcie do klientów za pośrednictwem Map Google. Platforma umożliwia powiązanie profilu firmowego z kalendarzem Google, który cieszy się dużą popularnością wśród użytkowników Gmail. Takie rozwiązanie świetnie sprawdzi się w wypadku eventów, ponieważ umożliwia wysłanie indywidualnych zaproszeń na wydarzenie.

Instagram – wizualna strona social media

Instagram to portal, z którego korzystają przede wszystkim ludzie młodzi, najchętniej za pośrednictwem mobilnej aplikacji. Od przedsiębiorców wymaga nieformalnego języka i dobrze przemyślanej koncepcji wizualnej. Tylko efektowne fotografie i grafiki mają szansę przebić się w strumieniu obrazów dodawanych przez internautów. Instagram pozwala na wymianę opinii i poszerzanie grona odbiorców dzięki użyciu hasztagów opisujących treści. Ze względu na ograniczone funkcje, kanał stanowi najczęściej dopełnienie działań na Facebooku.

LinkedIn

Portal służy utrzymywaniu znajomości zawodowych – z osobami, które znamy z pracy lub które chcielibyśmy poznać w kontekście zawodowym. Na swoich profilach użytkownicy pokazują swoją wiedzę i doświadczenie zawodowe. LinkedIn może być doskonałym miejscem do poszukiwania pracowników lub pracy. Firmy chętnie zamieszczają w LinkedIn artykuły branżowe i porady, budując w ten sposób opinię ekspertów w swojej branży.

YouTube – promocja przez wideo

Popularny kanał, który, podobnie jak Instagram, stawia przede wszystkim na efekty wizualne. Kreowanie odpowiednich działań marketingowych w ramach tej platformy może przyczynić się do wzrostu sprzedaży oraz poszerzenia grona odbiorców – w Polsce YouTube to najpopularniejszy serwis wideo, z którego korzysta ok. 16 mln osób. Klucz do skutecznego wykorzystania portalu stanowi atrakcyjna prezentacja produktu lub usługi w taki sposób, aby zobaczyły ją miliony użytkowników.

Pomagamy wybrać skuteczne rozwiązania w social media

Decyzja o wyborze narzędzi, które mają efektywnie promować firmę, nie jest łatwa, dlatego agencja social media pomaga klientom w jej podjęciu. Na początku współpracy analizujemy dostępne możliwości, a także dotychczasowe doświadczenia i na tej podstawie sięgamy po najbardziej odpowiednie kanały social media. W ten sposób powstaje strategia social media skrojona na miarę indywidualnych potrzeb.

  • Zwiększasz ROZPOZNAWALNOŚĆ
    Według raportu Global Digital, prawie połowa Polaków korzysta z mediów społecznościowych. Jest to doskonały sposób na promocję marki.
  • Docierasz do KLIENTA
    Właśnie tu znajdujesz swojego potencjalnego klienta i docierasz z ofertą do konkretnej grupy docelowej, która jest zainteresowana Twoimi produktami i usługami.
  • Zwiększasz SPRZEDAŻ
    Social media to świetne narzędzie sprzedażowe. Poprzez odpowiednią komunikację i pozyskanie ambasadorów rozwijasz swój biznes i zwiększasz zyski ze sprzedaży.
  • Promujesz swoją STRONĘ
    Przyciągasz więcej użytkowników na stronę swojej firmy i do sklepu internetowego. Większy ruch na stronie przekłada się na większe zyski.
  • Wzmacniasz RELACJĘ Z KLIENTEM
    Nawiązujesz aktywny dialog z klientami, co pozwala Ci poznać ich potrzeby i budować trwałą relację. Poprzez stały kontakt tworzysz zaangażowaną społeczność.
  • Budujesz swój WIZERUNEK
    Spójna koncepcja komunikacji i wartościowe, nieszablonowe treści kreują pozytywny oraz profesjonalny wizerunek Twojej marki. Rośnie zaufanie do Twojej oferty.